Der er lige så mange typer af iværksættere, som der efterhånden er typer på mælk. I dette blogindlæg lister vi fire forskellige typer af iværksættere, baseret på vores daglige kontakt med jer, der udlever drømmen om at starte og vækste jeres virksomhed. Læs med, og se, om du kan genkende dig selv i en af de fire kategorier. Der er lige så mange måder at være iværksætter på, som der er iværksættere.
Den innovative
Denne type af iværksætter kendetegnes ved passion, kreativitet, nytænkning og nysgerrighed. De er særligt gode til at tænke udenfor boksen, og se nye forretningsmuligheder længe før alle andre. De elsker at udfordre status quo, og når først de har lagt sig fast på en forretningsidé, så kæmpes der for den - koste hvad det vil - for det er sjældent pengene, der driver værket. Derimod er det en skabertrang og ambitionen om at udvikle nye processer og produkter. Her kan der være tale om knald eller fald, men hvis de opnår succes, kan det indebære at være i front indenfor sin branche. Et eksempel på denne type af iværksættere, er grundlæggeren af Lego, Ole Kirk Christiansen. Han startede med at producere legetøj i træ, i hans lille værksted i Billund.
Den traditionelle
Denne type af iværksættere, drives ofte af drømmen om at være deres egen chef. De har en faglig kompetence, viden og erfaring indenfor et bestemt område, og modet til at konkurrere med markedets spillere. Måske har de endda set, hvordan man kan levere et endnu bedre stykke arbejde til kunderne end det, som tilbydes mange andre steder. Mange af de iværksættere, som vi på Qred har daglig kontakt med, tilhører denne kategori.
Filantropen
Denne type af iværksættere, drives af ambitionen om at gøre godt i verden. Selvfølgelig skal virksomheden være profitabel, men det endegyldige mål handler i højere grad om at gøre en forskel. Et eksempel på denne type, er grundlæggeren af den danske butikskæde, Flying Tiger Copenhagen, Lennart Lajboschitz. I 2012 solgte han 70% af butikskæden, og valgte at bruge en del af overskuddet på at købe Absalons kirke på Vesterbro, som han har indrettet til Folkehuset Absalon, hvor lokale kan samles om mad, aktiviteter, film og musik.
“Det kan sgu gøres bedre”-iværksætteren
Denne type af iværksættere, er resultatorienteret og allergisk mod “sådan har vi altid gjort” mentalitet. De er særligt dygtige til at se huller i systemer og produkter, og komme på løsninger, som andre enten ikke tør eller orker at sætte til værks. De kan være dygtige til at udforme strategier og foretrække målbare resultater, der kan be- eller afkræfte dem i, om deres tiltag har den ønskede effekt. Et eksempel på denne type, er grundlægger og direktør i den danske tech-virksomhed Conferize, Martin Ferro-Thomsen. Gang på gang, forlod han talrige konferencer med følelsen af, at han ikke fik optimalt udbytte ud af det. I 2011 valgte han derfor at starte den digitale konference tjeneste, som gør det meget lettere for virksomheder at holde konferencer, uden at deltagerne behøver at investere tid, benzin og penge på at deltage.
Står du og mangler penge til at vækste din virksomhed? Det kan være flere ansatte, nyt udstyr, at booste markedsføringen. Se, hvor meget du kan låne hos os, ved at sende en gratis og uforpligtende ansøgning her.